---
What is Copywriting?
Apakah “Copywriting”?
Bagaimana Memupuk Bakat Copywriting?
Uji Bakat Copywring Anda
What is Copywriting?
Wikipedia defines copywriting as...
Copywriting is writing copy for the purpose of advertising or marketing. The copy is meant to persuade someone to buy a product, or influence their beliefs.
Copywriters are used to help create direct mail pieces, taglines, jingle lyrics, web page content (although if the purpose is not ultimately promotional, its author might prefer to be called a content writer), online ads, e-mail and other Internet content, television or radio commercial scripts, press releases, white papers, catalogs, billboards, brochures, postcards, sales letters, and other marketing communications media pages. Copy can also appear in social media content including blog posts, tweets, andsocial-networking site posts.
Apakah “Copywriting”?
“Copywriting” adalah aktiviti penulisan untuk iklan atau pemasaran. Tulisan tersebut bertujuan memujuk seseorang membeli sesuatu produk, atau mempengaruhi kepercayaannya.
“Copywriters” adalah mereka yang menghasilkan penulisan untuk persuratan, baris tag, jingle, senikata, kandungan web, iklan online, email dan kandungan Internet yang lain, televisyen atau radio, kenyataan akhbar, kertas putih, katalog, papan iklan, brosur, poskad, surat jualan dan lain-lain bahan media. Penulisan ini juga turut muncul di dalam media sosial seperti blog, tweet dan jaringan media sosial yang lain.
Bagaimana Memupuk Bakat Copywriting?
Baca selanjutnya, http://www.quicksprout.com/the-definitive-guide-to-copywriting/
Uji Bakat Copywriting Anda
Sesuaikan langkah2 yang ditunjukkan dengan konteks barang atau perkhidmatan anda.
1) Bina himpunan perkataan-perkataan yang berkaitan dengan produk anda.
2) Kumpul gambar-gambar yang berkaitan dengan perkataan-perkataan yang anda himpunkan.
3) Berdasarkan himpunan perkataan-perkataan ini, bentuk ayat yang menarik.
4) Olah ayat-ayat anda kepada bentuk tulisan berikut:
4.1) Headline
4.2) Slogan
4.3) Dialog
4.4) Photo Caption
4.5) Advertorial
a) Kisah/Sejarah yang melahirkan produk
b) Situasi yang memerlukan produk
c) Masalah yang boleh diselesaikan dengan produk
No comments:
Post a Comment